• 25 kwietnia 2024

Uzależnienie od komputera jest chorobą nie mniej poważną niż alkoholizm czy narkomania. Stan obejmuje podobne mechanizmy, z wyjątkiem fizjologicznej odpowiedzi organizmu. Dlatego terminowe diagnozowanie i leczenie uzależnienia od Internetu u nastolatków jest kluczem do zachowania ich zdrowia psychicznego i fizycznego.

Oznaki uzależnienia

Istnieje kilka przyczyn tego stanu, ale główną z nich jest dostępność zasobów internetowych. Dla nastolatków ogromne znaczenie ma nieograniczony dostęp do informacji, co prowadzi do uzależnienia. Choroba ma wyraźny charakter psychologiczny. Podobnie jak w przypadku każdego zaburzenia, istnieje wiele oznak wskazujących na potrzebę leczenia uzależnienia od Internetu u nastolatków. Utrata poczucia czasu. Młodemu człowiekowi wydaje się, że trafił do sieci tylko na 5 minut, chociaż spędził ponad godzinę. Problemy w prawdziwym życiu tylko pogarszają sytuację - nastolatki na poziomie podświadomości mają tendencję do ukrywania się przed nimi w wirtualnym świecie. Całkowite lekceważenie potrzeb fizjologicznych. Takie osoby rzadko odczuwają głód, chęć skorzystania z toalety lub spania. Bardzo ważne jest terminowe rozpoczęcie leczenia uzależnienia od Internetu u nastolatka, ponieważ wpływa to negatywnie na organizm w aspekcie fizjologicznym. Odmowa społecznej odpowiedzialności w prawdziwym życiu - gdy spotkanie z przyjacielem zastępuje czat online, nauka odchodzi na dalszy plan, a pacjent coraz mniej czasu zaczyna poświęcać innym zajęciom – to znak, że pojawia się uzależnienie.

osoba pisząca po klawiaturze komputera w kajdankach

Metody leczenia uzależnienia od Internetu u młodzieży

W leczeniu uzależnienia od Internetu u młodzieży stosuje się psychoanalizę, psychoterapię, hipnozę i farmakoterapię. Psychoanaliza pomaga zidentyfikować przyczyny unikania rzeczywistości. W wyniku zastosowania metody ujawniają się kompleksy, psychotraumy i problemy wewnątrzrodzinne. Psychoterapia ma na celu:

• uzyskanie świadomości i rozpoznanie problemu;
  • wytworzenie chęci pozbycia się nałogu;
  • wzmocnienie motywacji, pomoc w znalezieniu nowych zainteresowań.

Sesje psychoterapii dają nastolatkowi uzależnionemu od Internetu wiarę w siebie i swoje siły, rozwijają cechy wolicjonalne i celowość oraz zwiększają poczucie własnej wartości. Dzięki skutecznym sesjom rodzinnym pacjent otrzymuje niezbędne wsparcie emocjonalne i silną więź z rodzicami. W sesjach indywidualnych stosowana jest metoda hipnozy. Po wprowadzeniu nastolatka w trans, lekarz zaszczepia w nim obojętność na wirtualny wypoczynek i krytyczny stosunek do uzależnienia od niego. Jeśli podczas badania zostanie zdiagnozowana utajona depresja, przepisywane są dodatkowe leki. Jeśli dzieci są uzależnione od Internetu komputerowego, może być potrzebna psychoterapia rodzinna. W końcu uzależnienie nie powstaje samo z siebie. Większość dzieci ma zerwane relacje rodzinne, więc powodzenie leczenia u takich dzieci zależy od tego, czy poprawia się relacje rodzinne, czy dorośli potrafią rozpoznać i skorygować swoje błędy w wychowywaniu dziecka. Jest mało prawdopodobne, aby w ciągu kilku sesji można było poprawić uzależnienie. Potrzebny jest tutaj czas i wielokrotne powtarzanie sesji.

Najczęsciej odwiedzane