• 23 kwietnia 2024

Uzależnienie od seksu jest tak samo uzależniające jak alkoholizm, narkomania czy hazard, a zatem destrukcyjne. Uzależniony od seksu zależy od pewnych zachowań seksualnych, które przejawiają się okresowym lub ciągłym pobudzeniem i euforią. Nadmierna patologiczna potrzeba aktywności seksualnej w pełni obejmuje władzę nad daną osobą i z czasem staje się źródłem cierpienia dla samego uzależnionego, a często także dla jego bliskich. Jakie są przyczyny i objawy uzależnienia od seksu? Jak leczy się to uzależnienie?

Uzależnienie od seksu: przyczyny

Niektórzy badacze argumentują, że przyczyn uzależnienia seksualnego należy szukać w dzieciństwie. Przyczyną takich zachowań seksualnych są często rodziny dysfunkcyjne (w których rodzice byli uzależnieni od alkoholu lub narkotyków, w których stosowano przemoc psychiczną i fizyczną itp.). Takie dzieciństwo często prowadzi do poczucia osamotnienia, lęku, niskiej samooceny, nieufności do innych i niemożności wejścia w głębokie relacje międzyludzkie, które są bardzo ważnymi czynnikami ryzyka rozwoju uzależnienia seksualnego w wieku dorosłym. Patologiczne zaostrzenie aktywności seksualnej i nadmierne zainteresowanie seksem może stanowić problem dla osób, które już są od czegoś uzależnione (alkohol, narkotyki czy hazard). Ponadto erotomania może współistnieć z innymi zaburzeniami psychicznymi, takimi jak lęk czy depresja. Kompulsywne zachowania seksualne mogą również wynikać ze zmian w mózgu, takich jak uszkodzenie części mózgu odpowiedzialnej za reakcje seksualne, brak równowagi w neuroprzekaźnikach w mózgu, które regulują nastrój (serotonina i dopamina).

ręce w kajdankach

Uzależnienie od seksu: objawy

Uzależniony od seksu to osoba, która coraz bardziej pragnie angażować się w czynności seksualne, dopóki nie straci nad nimi kontroli i jest w stanie je kontynuować pomimo negatywnych konsekwencji takiego zachowania. Dlatego osoby uzależnione od seksu nieustannie poszukują nowych partnerów, nawet jeśli wiedzą, że konsekwencjami takiego zachowania mogą być problemy w związkach i rodzinie, utrata pracy i szacunku, a nawet zarażenie chorobami przenoszonymi drogą płciową. (na przykład HIV). Uzależniony od seksu po stosunku stara się jak najszybciej opuścić partnera. Często się wstydzi i czuje się winny. Osoba uzależniona odczuwa wszystkie objawy „głodu”: drażliwość, panika, brak koncentracji, depresję, a nawet myśli samobójcze. Należy jednak zaznaczyć, że w uzależnieniu od seksu zachowania seksualne mogą przybierać nie tylko formę przelotnych romansów, ale także masturbacji i cyberseksu (seks wirtualny).

Uzależnienie od seksu: leczenie

Uzależniony od seksu powinien udać się do psychiatry, psychoterapeuty, specjalisty od uzależnień lub seksuologa. Rozwiązaniemjest psychoterapia (najlepiej terapia poznawczo-behawioralna). W trakcie terapii pacjent uczy się budowania trwałych relacji, nawiązywania zdrowszych relacji z ludźmi, radzenia sobie z problemami i stresem. W terapię warto też włączyć partnera osoby uzależnionej. Ponadto niektórzy pacjenci muszą stosować leki. Niestety, całkowite wyleczenie nie jest możliwe, ponieważ nawrót jest zawsze możliwy. Leczenie opiera się na czterech podstawowych podejściach: psychoterapii, odzysku biomolekularnym, leczeniu wspomagającym i poradnictwie w ramach programu 12 Kroków. Konieczne jest przeanalizowanie kwestii psychologicznych związanych ze stylem życia, relacjami osobistymi, czynnikami społecznymi i genetycznymi oraz traumatycznymi doświadczeniami. Stres i ból spowodowane uzależnieniem od seksu i miłości są często związane z zaburzeniami równowagi biochemicznej i neurochemicznej w organizmie.

Najczęsciej odwiedzane